Hududni tanlang
01 August 2019

Shishadagi suv: tarixdagi eng katta firibgarlik

Butun dunyoda shisha suv sotuvi yiliga o'rtacha o'n foizga o'sib bormoqda va 2020 yilga kelib 280 milliard dollardan oshishi kutilmoqda. Rivojlangan mamlakatlar aholisi uchun deyarli toza toza musluk suvi mavjud bo'lsa -da, odamlar o'jarlik bilan shisha suvni afzal ko'rishadi. Nega bunday bo'lyapti?

Doktor Pererning ishi
Birinchi rasmiy shishali suv biznesi 1760 -yillarda Bostonda ochilgan: Jekson Spa deb nomlangan shisha mineral suv va uni "terapevtik" maqsadda sotish.

Bu bozor ko'plab mamlakatlarda 20 -asrgacha, musluk suvini xlorlash texnologiyasi keng tarqalguncha muvaffaqiyatli rivojlandi.

Har bir uyda toza va deyarli bepul ichimlik suvi bo'lganligi sababli, ular shisha suv sotib olishni to'xtatdilar. Bozorda faqat mineral buloqlardan suv qoldi, ular uchun shifo obro'si mustahkamlandi.

1898 yilda frantsuz shifokori Lui Perrier Verej shahrida klinikani ochdi va mahalliy mineral buloqdan Evropadagi eng yaxshi restoran va mehmonxonalarga suv etkazib berishni tashkil qildi.

Bu nisbatan kichik biznes edi. 1946 yilda kompaniyani iste'dodli tadbirkor Gyustav Leyven sotib oldi va bir necha yil ichida Frantsiya bozorining yarmini egallab oldi, asosiy raqobatchilar - Evian va Vittelni quvib chiqardi.

1970 -yillarga kelib, Perrier brendi butun Eski dunyoda hukmronlik qildi va Amerika bozoriga kirdi.

Qo'shma Shtatlarda o'z biznesini kengaytirishda Leuven amerikalik hiyla -nayrangga tayanib, Perrierni muvaffaqiyat qozonganlar uchun elita suvi deb e'lon qildi. Bu ishladi: 1975 yildan 1978 yilgacha AQShda frantsuz mineral suvlari savdosi yiliga 2,5 milliondan 75 million shishaga etdi.

Bir shisha bilan - sog'liq uchun
Leuvenga sog'lom turmush tarzi modasi yordam berdi - shisha suv uning asosiy atributlaridan biri hisoblanadi.

90 -yillarda alkogolsiz ichimliklar gigantlari bu biznesga kirishdi: PepsiCo bozorga Aquafina suvini, Coca -Cola - Dasani, Nestle - Pure Life -ni kiritdi. Katta marketing byudjeti shisha suvga musluk suvi ustidan yakuniy g'alabani berdi.

Beverage Marketing Corporation hisob -kitoblariga ko'ra, dunyo bo'ylab har yili 460 milliard litrdan ortiq shisha suv sotiladi. Birinchi o'rinda Xitoy (taxminan 80 milliard), ikkinchisida - AQSh (45 milliard). Keyin ichimlik suvi bilan bog'liq muammolar bo'lgan issiq mamlakatlar bor - Meksika, Indoneziya, Braziliya, Hindiston, Tailand.

Birinchi o'ntalikni farovon evropaliklar - Germaniya (12 milliard), Italiya (11 milliard) va Frantsiya (to'qqiz milliard) yopib qo'ygan. Garchi u erda sanitariya -tesisat yaxshi bo'lsa -da, o'rtacha italiyalik yiliga taxminan 190 litr shisha suv iste'mol qiladi, nemis - 150, frantsuz - 145.
Ammo idishdagi suv musluk suvidan o'rtacha 2000 barobar qimmatroq. Bundan tashqari, ko'p mamlakatlarda sut, pivo va hatto benzin mineral suvdan arzonroq. Shunday qilib, "Food and Water Watch" jamoat tashkilotining ma'lumotlariga ko'ra, Qo'shma Shtatlarda bir litr shisha suv bir litr sutdan uch barobar, benzindan deyarli to'rt barobar qimmat.

Suvni aldash
Barcha rivojlangan mamlakatlarda shisha suvni sotib olishning asosiy sababi shundaki, u musluk suvidan ko'ra toza, ekologik toza va sog'lomroq. Bu g'oyalar iste'molchilar ongiga ko'plab reklama reklamalari yordamida faol ravishda kiritilmoqda, lekin bularning barchasi haqiqatga hech qanday aloqasi yo'q.

Atrof-muhitni muhofaza qilish bo'yicha Amerika ishchi guruhi tadqiqotchilari ta'kidlashlaricha, shisha suv ishlab chiqaruvchilarning yarmi bu "qayta ishlangan" musluk suvi ekanligini tan olishadi.

Yana 18 foizi "mineral" buloqlarning joylashishini oshkor qilmaydi. Bu faqat bitta narsani anglatadi: "manba" - xuddi shu suv krani.

Aksariyat hollarda shisha suv musluk suvidan yaxshiroq emas. Shishachilar gapiradigan "qo'shimcha tozalash" ishlamaydi, chunki hamma rivojlangan mamlakatlarda musluk suvi poklik va xavfsizlik standartlariga javob beradi.

Bundan tashqari, uning sifati davlat tomonidan do'konlarda sotilgandan ko'ra qattiqroq nazorat qilinadi. Shuning uchun, ichimlik suvidagi zararli aralashmalar bilan yana bir janjal chiqsa, bu odatda shishadagi suv bilan bog'liq.

Shunday qilib, aprel oyining o'rtalarida Amerikaning etakchi iste'molchi jurnali Consumer Reports suvda oltita brend - Starkey (Whole Foods kompaniyasiga tegishli), Peñafiel (Keurig doktor Pepper), Crystal Geyser Alp tog'li buloq suvi, Volvic (Danone) haqida xabar berdi. Crystal Creamery va EartH₂O - ruxsat etilgan me'yordan oshadigan miqdorda aniqlangan zaharli mishyak.

Agar ishlab chiqaruvchi toza suvni to'kib tashlasa ham, vaqt o'tishi bilan u shishadan tayyorlangan plastmassa zarrachalari bilan ifloslanadi. Bundan tashqari, qizdirilganda plastmassa toksinlarni chiqaradi, shuning uchun suvli plastik idishlar quyoshda saqlanmasligi kerak.

Reklamalarga ishonmang
Shishadagi suv musluk suvidan yaxshiroq ta'mga ega ekanligi ham haqiqat emas. Vermont universiteti tomonidan o'tkazilgan tadqiqotda, tatib ko'ruvchilarning atigi uchdan bir qismi musluk suvini shishadagi suvdan ajrata olgan.

Ammo, agar musluktan suv oqartiruvchi chiqsa ham, bu muammo uy filtri orqali hal qilinadi, bu esa shisha suvni muntazam sotib olishdan ko'ra kattaroq buyurtma beradi.

"Idishdagi suv musluk suvidan ko'ra toza, sog'lom yoki xavfsizroq degan noto'g'ri tushuncha", - dedi Tinch okeani instituti prezidenti Piter Gleyk Business Insider nashriga. "Shishali suv musluk suvidan yaxshiroq tartibga solinmaydi, tekshirilmaydi va nazorat qilinmaydi. Qachonki musluk suvi bilan bog'liq muammolar paydo bo'lsa, yechim shisha suvga emas, balki bizning suv tizimlarimizni yangilash va ta'mirlashga sarmoya kiritishdir ”.

Nihoyat, butilkalarni quyish biznesining ekologik xavfsizligi ham unchalik oson emas. Birgina Qo'shma Shtatlarda, 2016 yilda ichimlik suvi idishlari tayyorlash uchun ikki million tonna plastmassadan foydalanilgan, buning uchun 64 million barrel neft kerak bo'lgan.

Shishali suv har tomonlama musluk suvidan ustun ekanligi haqidagi umumiy ishonch keng tarqalgan reklama va lobbi kampaniyalarining natijasidir.

Business Insider hisob-kitoblariga ko'ra, Xalqaro shisha suv assotsiatsiyasi, Nestle Waters NA, Nestle USA va Coca-Cola ikki yil ichida AQSh Kongressida lobbi faoliyati uchun 28 million dollar sarflagan. Va ularning lobbichiligining asosiy yo'nalishi - davlat suv ta'minoti uchun byudjet xarajatlarini kamaytirish. Ular musluk suvining sifatini pasaytirishdan manfaatdor va odamlarga shisha suv sotib olishga to'g'ri keladi.

"Katta korporatsiyalar muntazam ravishda to'g'ridan -to'g'ri yoki bilvosita ichimlik suvining sifatini tanqid qiladigan reklama kampaniyalarini o'tkazadilar", deydi Piter Gleyk.

Shishali suv ishlab chiqaruvchilarning asosiy siri - o'z biznesining rentabelligi. Hech kim aniq ma'lumotni hozircha e'lon qilmagan, lekin mutaxassislarning aytishicha, suv quyish rentabellik nuqtai nazaridan giyohvand moddalar savdosi bilan taqqoslanishi mumkin. Bu yuzlab va minglab foiz.

2011 yildagi "Flow: For Love of Water" hujjatli filmi mualliflari shunday misol keltirishadi. 2000 -yillarning boshlarida Nestle Waters Michigan shtatidagi manbalardan 99 yil davomida suv ishlab chiqarish huquqini oldi. Kompaniya buning uchun 70 ming dollar to'lagan, bu yiliga taxminan 707 dollar. Va endi u suv quyishdan kuniga 1,8 million dollar ishlab topadi.
Manba: RIA Novosti

Fikr:
Maqolada, musluk suvining sifati ancha yuqori ekanligi aniq ko'rsatilgan bo'lsa -da, hali ham bunday tasavvurga ko'r -ko'rona tayanishga arzimaydi. Axir, agar biz tozalash inshootlaridan keyin suv sifati haqiqatan ham yaxshi deb hisoblasak ham, suv quvurlarining buzilishi va ifloslanish darajasini unutmaslik kerak - ko'p hollarda ular SSSR davridan beri o'zgarmagan. Bundan tashqari, ko'plab mintaqalarda musluk suvi juda qattiq va chovgumda (va, ehtimol, tanada) shkalaning paydo bo'lishiga olib keladi. Shuningdek, ayrim hududlarda musluk suvining sifati yomon bo'lishi mumkin. Shuning uchun, agar siz musluk suvidan foydalansangiz, maishiy suv filtrlaridan foydalanishni tavsiya etamiz.

Saytda ko'rsatilgan ma'lumot tashxiz qo'yish, davolash muolajasi berish
uchun foydalana olinmaydi va shifokor qabulining o'rnini bosmaydi
© 2019-2024 med24.uz. Barcha huquqlar himoyalangan.